Vakantieee! - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Rosanne Molen - WaarBenJij.nu Vakantieee! - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Rosanne Molen - WaarBenJij.nu

Vakantieee!

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

27 Januari 2017 | Tanzania, Kabanga

Hoi allemaal!

Ik heb al weer een hele tijd geen reisverslag meer geschreven, maar Ellis wel, dus als je wilt weten wat we allemaal beleeft hebben ben je welkom om om haar blog te lezen. Beetje lui misschien haha. Ik zit nu mijn verhaaltje te ypen met uitzicht op Mount Kilimanjaro, de hoogste berg van Afrika. Echt awesome! We slapen in Secret Garden hotel in Moshi. Een echt backpackers hotel met een Bohemian stijltje en een tikje gedateerd. Maar we zijn misschien ook wel wat verwend door de luxe lodges in de Serengeti.

Ik ga niet helemaal terug naar de avonturen vanaf de laatste blog, maar ik begin met kerst en oud & nieuw. Dit heb ik met Ellis, Erwin en de groep uit Mwanza gevierd bij hun. Dit was echt even back to the modern world. We zijn uit eten geweest, naar de bioscoop geweest, op stap geweest en hebben een boottripje gedaan met z'n 7en.
1e kerstdag hadden we een Australian BBQ bij locals die de meiden hadden leren kennen. De man was Australisch en de vrouw Deens als ik het niet verkeerd heb. Ze woonden op Capri Point met uitzicht op Lake Victoria in Mwanza. We hebben gezwommen, gedanst en lol gemaakt. 2e kerstdag zijn we na een beetje met school bezig te zijn geweest, naar hotel Tylapia geweest om te zwemmen. 's Avonds hebben we met de groep All you need is love gekeken en niet eens gehuild, haha.
Met oud en nieuw hebben we eerst bij de meiden in hun appartement gegeten en daarna zijn we naar de yachtclub geweest. Dit zit naast Tylapia hotel, waar we om 0.00 uur konden genieten van het vuurwerk tussen de palmbomen.

2 januari gingen El (Ellis) en ik weer terug in de bus. Erwin begon al op tijd aan zijn reis terug op de piki piki. Hij was ook met de piki piki gekomen naar Mwanza en dat ging nog goed ook.. Nouja op een paar verkeerde afslagen na dan..
Eenmaal weer terug in Kabanga moest ik wel weer even wennen aan het primitieve leven.. Misschien speelde ook mee dat ik niet in een leeg huis kwam maar de verloskundigen er nog waren. Trouwens 3 hele lieve meiden waar we in totaal 2 of 3 weken mee hebben samen gewoond in Kabanga. We hebben veel samen gekookt en hebben volgens mij wel twee afscheidsdiners gegeven haha. Leuk om nieuwe recepten van elkaar te leren, zelfs in een primitief dorpje als Kabanga.

De laatste week van stage was aangebroken en die wilde ik graag lopen op de kinderafdeling. De maandag kreeg ik een cadeautje van de hoofdverpleegkundige van die afdeling. Het was een kitenge (stof) waar ik iets van mocht laten maken. Ik heb gekozen voor een jumpsuit en een strandtas. Ik ben met haar op de foto geweest, zodat ik haar nooit zou vergeten. Precies waarvoor Mary Haliye het gegeven had. Het was wel weer een vrij heftige week, waarin twee kindjes zijn overleden aan de gevolgen malaria en neonatale tetanus. Dat laatste geval was een typisch gevalletje Tanzania. Het klinkt misschien heel onaardig en hard, maar het was een kindje van 5 dagen oud. De ouders hadden de navelstreng manueel verwijderd met koeienolie (Ja, je leest het goed) en daardoor was het kindje geïnfecteerd geraakt met het tetanus virus. Iets waar ze in het stadium waarin het kindje verkeerde, niet meer konden doen. Het kindje had ernstige epileptische aanvallen en was uitgedroogd. Verschrikkelijk om te zien en ik hoopte dan ook dat het kindje zo snel mogelijk zou overlijden, om niet meer te hoeven lijden. De jonge ouders voelden zich zichtbaar schuldig en geëmotioneerd. Aan de ene kant vond ik het frustrerend dat ouders dit hun pasgeboren kindje aandoen, maar aan de andere kant is het ook cultuur. En als de ouders in bepaalde rituelen in een cultuur geloven of niet anders weten dan kan ik ze dat niet kwalijk nemen. Ook speelt hierbij een stukje sociale druk mee. "Gelukkig" heeft het kindje na opname maar 1,5 dag geleefd.
De laatste dag heb ik nog niet teveel afscheid genomen, toch te lastig. Ik kwam immers ook nog terug om Arnout een rondleiding te geven de week erop. Dus ik zei tegen iedereen die ik niet meer zou zien gedag, maar maakte er geen groot emotioneel spektakel van.

De zaterdag voor de zondag dat Arnout kwam, vertrokken de verloskundigen 's ochtends vroeg met de bus richting Mwanza om op safari te gaan. Dezelfde gids als wij hadden tijdens onze eerste safari, Nicholaus. Nicholaus werkt voor een organisatie, maar deed deze safari privé, net als mijn safari met Arnout. Die middag vertrok ik zelf naar Kigoma, om de volgende dag Arnout van het vliegveld te kunnen ophalen. Ik reed 3 uur in een overvolle dallah dallah, maar gelukkig hoefde ik na een half uur niet meer op een autoband te zitten en had ik een normale plaats. Ik sliep in de meest luxe kamer(honeymoon suite) van Coast View Hotel. De zondag heb ik mijn portfolio voor school zoveel mogelijk afgerond en ben ik naar het vliegveld gelopen.

Daar was dan eindelijk het moment dat ik Arnout weer mocht en kon knuffelen na 4,5 maand. Het vliegtuig was 20 minuten te vroeg aangekomen, waardoor ik het niet heb zien landen. Dat maakte voor het moment niks uit. We reden samen naar het hotel en genoten van het uitzicht op lake Tanganyika en van elkaar natuurlijk. Ik heb Arnout Jakobsen Beach laten zien en 's avonds hebben we gegeten bij Hilltop hotel, super goed trouwens. Ondertussen had ik voor de volgende dag geregeld om naar Gombe Stream National Park te gaan. Dit zou voor mij de tweede keer worden, maar ik wilde de ervaring Arnout niet ontnemen. Dus daar gingen we maandagochtend vroeg in de boot richting het park. Uiteindelijk hebben we van 9.40 uur tot 15.20 uur gelopen, geklommen en gegleden, maar hebben we wel wilde chimps gezien en genoten van de waterval. Een zware klim, maar weer fantastisch om te doen en een echte aanrader. Zelfs voor de niet ervaren klimmer (ik dus).

De volgende dag was het tijd om naar Kabanga te gaan in de dallah dallah. Door Arnout direct al benoemd als drama drama. In het busje is gemiddeld plaats voor 11-14 mensen (niet al te dik), maar in dit busje zaten en stonden op een gegeven moment over de 30 personen. Voor Arnout nooit meer een drama drama dus hahaha.

In Kabanga hebben we de dinsdag en woensdag een beetje rustig aan gedaan en heb ik Arnout de omgeving laten zien. Een rondleiding door het ziekenhuis, op de foto met collega's en dokters, een bezoekje aan het albinocentrum (wat geen succes was voor Arnout) en het kopen van groente en fruit op de markt. Oja.. Waar Arnout en Erwin het heel druk mee hadden is met het vangen van de muizen. Ik had Arnout gevraagd om muizenvallen mee te nemen, omdat we echt super veel muizen hadden. Nou dat heb ik geweten.. Maar niet zeuren, ik had er zelf om gevraagd. Woensdagavond hebben we een afscheidsdiner gehad en spelletjes gedaan met Gaby en Manniëlle thuis. Ook de moeder en tante van Gaby waren erbij. Een leuke laatste avond in Kabanga, wat ik toch echt ga missen als ik weer in NL ben.

De volgende dag zijn we in de bus naar Mwanza gereisd, wat een reis van 11/12 uur moest worden, werd er 1 van 16 uur. De bus was kapot en we stonden heel lang stil in Geita, ongeveer 1/2 uur verwijderd van Mwanza. Arnout stond buiten te praten met een Tanzaniaan die voor de overheid werkte en in Mwanza woonde. Hij regelde voor hem zelf en ons een andere bus die ons naar Mwanza heeft gebracht. Ook heeft hij ons afgezet bij het hotel. De volgende dag hebben we nog even wat met hem gedronken bij ons hotel Adden Palace.
Die dag zijn we naar Rock City shopping mall, de Masaii market en de stad zelf geweest. 's Avonds was het tijd om na het drankje met onze nieuwe Tanzaniaanse vriend, bij een lokale Indische vrouw te eten. We zaten met zijn tweeën in haar keuken en zij zette haar gerechten voor ons op tafel. Heel grappig om weer te ervaren. We lagen al op tijd op bed, want de volgende dag zou onze safari beginnen.

De volgende dag werden we om 9.30 opgehaald door onze gids Nicholaus en waren we rond 12.30 uur bij de poort van de Serengeti. Toen we onze lunch op hadden.. Nou ja.. De helft werd gestolen door supersnelle apen, maar goed.. Daarna dus.. gingen we richting het park. De grote groepen dieren lieten even op zich wachten, omdat het erg droog was in het westen van de Serengeti. We zaten aan het eind van de dag op 1/5 van de big five. We sliepen in mijn favoriete lodge, de Mbalgeti Lodge in een tented chalet met uitzicht op de Serengeti. Het eten is er fantastisch en je slaapt letterlijk tussen de wilde dieren. De manager is Nederlands en de eigenaar is ook eigenaar van Tylapia hotel in Mwanza.

De volgende dag zagen we al gauw veel meer wilde dieren en zagen we zelfs een heuse kil. Die middag zaten we inmiddels op 4/5 van de big five en waren we op zoek naar een neushoorn. Toen hoorde Nicholaus iets op zijn radar telefoon over een groep leeuwen. We gingen er op af en zagen hoe een leeuw een buffel te grazen nam. Heel indrukwekkend om te zien. Uiteraard uitvoerig gefilmd. Die dag geen neushoorn meer gezien, maar dat werd de volgende dag in de Ngorongoro weer goed gemaakt. De tweede nacht sliepen we in Sopa Lodge in Serengeti Centre, een vijf sterren hotel maar ach.. YOLO :D De derde dag dus richting de Ngorongoro om daar de big five compleet te maken met een neushoorn in de verte. Top! We hebben ons doel bereikt. We sliepen in de Rhino Lodge en de volgende dag reden we rond 8.30 richting Arusha. Onderweg stopten we bij meerdere souvenir shops. Eén van die shops van vlak voor Arusha en heette Cultural Heritage. In de winkel hing een foto van koning Willem Alexander en Koningin Maxima. Wat blijkt.. De koningin is er vaste klant voor haar juwelen met Tanzaniet. Een edelsteen die alleen te vinden is aan de voet van de Kilimanjaro.

In Arusha aangekomen hebben we de dag verder lekker gerelaxt bij het zwembad. De volgende dag hebben we de watervallen bezocht van mount Meru, het zusje van de Kilimanjaro. Gisteren zijn we naar de Masaii markt geweest en zijn we daarna in de bus naar Moshi gestapt waar we nu inmiddels alweer 1,5 dag zijn. Vandaag hebben we de watervallen van mount Kilimanjaro bezocht en hebben we zelf koffie gemaakt. We hebben ook gezwommen onder waterval, maar het water was ijs en ijskoud. En ik overdrijf niet, het water kwam van de gletsjers af, brrrr.. Even opwarmen in de zon en toen weer terug. Na een lokale lunch en het maken en drinken van koffie heeft de taxi chauffeur ons nog even rond gereden in Moshi. Morgen staat op de planning om naar de hotspring te gaan. Deze hotspring schijnt in de middel of nowhere te liggen, in woestijn achtig gebied. Lijkt ons heel gaaf. Dan aan het einde van de middag is het tijd om naar het vliegveld te gaan en vliegen we om 17.20 naar Zanzibar. En dan is het volgende week vrijdag alweer tijd om naar huis te gaan. Ik mis Tanzania nu al, snif snif.

Tot in NL maar weer!

Liefs Roos.

  • 27 Januari 2017 - 19:42

    Arnout:

    Leuke blog! Ik mis echter 1 detail, welk duo had het spel 30 seconds gewonnen?

  • 27 Januari 2017 - 19:58

    Esther:

    Mooi hoor wat een belevenissen , leuk om jullie gauw weer te zien

  • 28 Januari 2017 - 12:11

    Zwaantje Ten Have:

    Het is heel mooi om jullie ervaringen en belevenissen te lezen.

  • 28 Januari 2017 - 20:17

    Lisanne:

    Hahaha ik moest echt keihard lachen om de muizenvallen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosanne

Actief sinds 12 Sept. 2016
Verslag gelezen: 1899
Totaal aantal bezoekers 8734

Voorgaande reizen:

05 September 2016 - 03 Februari 2017

Tanzania!

Landen bezocht: